Skip to content

Batemanbay

1 maart 2011

Canberra  – een mooie plaats, maar ik voel zo weing betrokkenheid. De mensen zijn prima, maar er is geen persoonlijkheid in de gebouwen en voelt kil aan. Waarom mag een stad geen eigen karakter hebben, maar moet het op iets lijken.

Waarom worden de burgers niet zelf betrokken bij het creeren, maar moet alles volgens plan ontstaan. Grote groene marmeren zuilen in het regerings gebouw – het duurste van het duurste is gebruikt om het gebouw op te fraaien, maar ik mis hierin de betrokkenheid, het is zo artificial – alsof men de bewogenheid niet mag voelen. Ik voel niet die trots die er in andere steden wel is.
Dertig jaar geleden, was er meer groen en stonden de huizen verder van elkaar, nu is het voller – er staan meer gebouwen en daar waar ik toen verdwaald was in de bossen, zijn nu gebouwen verschenen.. Ook de vervelende vliegen van toen zijn verdwenen. Ik heb ze amper gemerkt. Terwijl ze toen als stroop aan je kleren bleven hangen.
We dachten vandaag nog iets van Canberra te kunnen vinden, wat ons de moeite waard was, maar dat was moeilijk te vinden. Ook de parken stralen iets gemaakts uit, net alsof de energie niet klopt. Daarom maar via de mistige mountains vertrokken naar de kust en we kwamen uit bij bateman bay.Maar ook hier voelt het wat naar triest. Het is natuurlijk het weer met zijn regenbuien die ons parten speelt, maar ik voel hier ook wat afstandelijkheid. Als je de tralies voor de ramen zien, het verbod op alcohol in verkeer op straten ziet en men vertelt dat men geen kleurlingen wenst (ik hoop dat ik het verkeerd heb begrepen) .. dan denk ik toch tje wat is hier aan de hand. Dit is een bay waar men van vissen houd en waarin de stroming wel heel grillig is. Toch morgen maar weer een beach op zoeken waar het meer bruist en waar de golven wat meer tgegen het strand botst.. dan straalt het wat meer…
Misschien komen we nog wat natuur reservaten tegen wie weet. Ik moet me corrigeren, vandaag een lieve oude man gevonden die mij zelfs achterna kwam om een internetcafee te wijzen:)

 

From → australie

5 reacties
  1. omdat ik zelf veel meer een natuurmens ben, zal ik niet gauw zulke steden bezoeken:))

    • marjatobe permalink

      En daar heb je recht op, helaas heb ik ook met een partner te maken en weet je anders was ik dat mooi mens niet tegen gekomen. Ik heb verwonderd gestaan hoe Bob er in mee ging.. geweldig.

  2. Melbourne vond ik juist weer heel erg die eigen sfeer hebben… en jij?

    • marjatobe permalink

      Ja en sydney ook – ik vind ze heel karaktervol:)

  3. die bloem is zo mooi, ik geniet zo mee van je reis….

Reacties zijn gesloten.

