Skip to content

Verantwoordelijk voor anderen

28 november 2011


Ik heb me altijd verantwoordelijk gevoeld – en natuurlijk heb ik dat wel begrepen, maar dat dit zo diep bij me zat is weer een openbaring.
Als ik angst in iemands ogen zie, geef ik me vrij om die naar vrijheid te leiden.. Nu moet ik leren om mijn kinderen los te laten en zelf te laten leren van hun fouten – want dat krijgen ze de mogelijkheden om ook verder te komen in hun eigen groei en dat kan soms verrekte lastig zijn.

From → persoonlijk

8 reacties
  1. lastig
    en dat loslaten al zeker
    ik denk dat moeders dan nooit echt kunnen alhoewel de eerste stap er is bij het lossnijden van de navelstreng

  2. ik kan er van meespreken, je kinderen loslaten … helemaal niet gemakkelijk

  3. het is leren, met alle liefde van de wereld, dat je niet alles op kunt of moet willen lossen, dat je soms je mening voor je moet houden, dat een ander de eigen fouten mag maken, omdat dat ook lessen zijn, hoe hard en pijnlijk ook:))

  4. Boomvader Ruerd permalink

    Soms is het gewoon een kwestie van respons ability.

  5. Ha Marja, los laten
    je denkt dat je dat gedaan hebt
    tot je ergens in beland en je ogen open gaan
    je hebt het beste met ze voor.
    maar het het pakt vaak anders uit.
    Groetjes Christiene.

  6. Een diep geworteld verantwoordelijkheids gevoel is een rode draad in mijn leven.
    Steeds weer moet ik mij bewust zijn van hoe het zit, want voordat ik het weet…
    Ondanks dat ik weet hoe het ontstaan is, blijft het mij soms achtervolgen.
    Gelukkig zie ik er ook de goede kanten van in.
    Vriendelijke groet
    Walter

  7. Ha, verrekte lastig zeg je , het is bijna onoverkomelijk ,
    als het ze goed gaat is het niet zo moeilijk Marja ,
    maar wat, als je ziet dat er iets totaal mis gaat , dan ben je ik er niet los van ,
    Nog veel te leren dus !
    Liefs

  8. ellenja permalink

    Heel herkenbaar Marja. Het loslaten..het gaat maar door. Ik kom dat ook nog regelmatig tegen, dan moet ik echt weer kiezen voor het vertrouwen, dat ze echt zelf alles in huis hebben om dit te doen. Dat het echte helpen juist zit in loslaten en vertrouwen. Zodat ze ECHT hun eigen keuzes kunnen maken, ook al zijn het dan (b.v.) niet de mijne. Het is ZOOO de moeite waard!

Reacties zijn gesloten.

