Skip to content

Ik mag mezelf zijn

10 november 2012

In de Filipijnen werd ik meegenomen door een vriendin van een vriend die mij zo dierbaar is. Gek eigenlijk, ik ga naar de Filipijnen om hem te ontmoeten en hij was op het zelfde moment naar Nederland vertrokken. In het begin bepaalde zij wat ik moest doen en van haar heb ik ook vele Filipijnse gebruiken leren kennen. Toch vond ze dat ik te hard praatte, te veel opviel, mijn eigen dingen deed en dat kon niet in haar cultuur. Ik kwam op een van die trips Joel tegen die bij de televisie werkte en ik vroeg hem waarom de vrouwen in de Filipijnen zo verlegen zijn, en of dat wel het beeld is wat ik zou moeten hebben van deze mensen. Joel vertelde dat het land grote sprongen maakte en dat het niet klopte wat die vriendin mij vertelde. Ik besefte dat deze vriendin mij wilde indammen en dat dit niet klopte, dus de volgende keer dat zij een opmerking plaatste om mijn mond te houden werd ik boos en zei dat ik er recht toe had om mij zelf te zijn. Ik vertelde haar ook dat haar beeld niet klopte van hoe Filipijnen omgingen met problemen en dat dat een deel van haar visie was. Wat er toen gebeurde was lachwekkend. Ze werd boos en gooide een emmer water over me heen in de wc ( ze hebben daar geen stortbak, maar maken gebruik van regenwater van het vliegveld en ik was drijf nat. Ik was er zo boos om dat ik op de vlieghaven en publiek liet zien wat zij deed. Ze vond het ook nodig om een uur niet met mij te praten. Ze kwam tot de conclusie dat ik niet een zachte poes was, die volgzaam de dingen deed, maar haar bepalingen negeerde. Ze had geen vat meer op me.
Deze ruzie is goed geweest, want door dat conflict kon ik mij zelf zijn en waren de verhoudingen veranderd. Soms zie ik nog steeds van die priemende ogen naar mij gericht niet van haar maar in het algemeen. Ook hier willen sommige mensen dat ik mij gedraag, maar ik vraag me af of ze daarin de angst van zichzelf tegen komen waardoor ze wilden bepalen wat ik moest doen. Gelukkig zeggen de ogen genoeg, maar ik weet dat ik me zelf mag zijn!
Naar aanleiding van iets wat ik vorige week heb gehoord dacht ik. Dit moet ik wel duidelijk maken.

Knuff Vriendinnetje

From → all, avontuur

4 reacties
  1. Jij bent en blijft altijd je zelf Marja , je laat je nergens van afbrengen haha.

  2. Wat een leuke foto en een schitterend verhaal erbij!

  3. M.Frese permalink

    Lieverd dit doet mijn moeder nog steeds als ik bij haar ben en ik ga vandaag naar haar toe. Wil je me met licht steunen?

    Lieve warme hartegroet,

    Aurelia

Reacties zijn gesloten.

